ילד נועד להרגיש אהוב ולא למחוק הורה מחייו

נולדנו לאהוב ולהרגיש אהובים, מיומנו הראשון בעולם הזה. כמו הצורך במזון כדי לשרוד, כל אחד מאתנו באופן אבולוציוני זקוק להיקשרות רגשית עם בני האדם המשמעותיים ביותר בסביבתו כדי להרגיש מוגן ובטוח.
ותחושת האהבה הזו היא שמסייעת לנו לגדול בריאים, להתפתח רגשית וקוגניטיבית, לחקור ולגלות את העולם ואת עצמנו, להתבטא בחופשיות ובביטחון ובעיקר לחיות פה כבני האדם הכי טובים שאנחנו.

אורלי מנע-שני, חברה יקרה שלי ועורכת דין מסורה וערכית, כותבת במאמר מטה על התיק שנדון בימים אלה בבית המשפט העליון. תיק של נתק קשר ארוך וכואב בין ילד צעיר לאמו, על רקע פרידה וגירושין. 
השיח המשפטי סביב ניכור גולש לא פעם לשיח על זכויות, הסדרי שהות, מזונות או משמורת.

אני רוצה להקדיש את הפוסט הזה, אשר נכתב ביום האהבה לשיח על אהבה. ועל היותנו יצורים אנושיים הזקוקים לאהבה כדי לחיות! 

התיק בעליון הוא תיק של ילד שנפשו השסועה הובילה אותו למחוק אמא משמעותית ואוהבת מחיו. זו לא בחירה, זו הנפה של דגל אדום עבור כולנו! 
ילד לא נולד לדחות, לשנוא או למחוק את מי מהוריו. הוא כל כך לא נועד לכך, עד שמומחים לטיפול באלימות במשפחה יעידו, כי אפילו ילדים שחוו הורה פוגעני נלחמים על הקשר איתו וזקוקים יותר מכל לאהבתו.

אז איך מתאפשרת ״בחירה״ לדחות אהבה בטוחה ומשמעותית? 

ניכור הורי הוא תוצר של דרדור לפיצול נפשו של הילד, במודע או שלא במודע. 
ניכור ממית בילדים חלקים מנפשם בכדי לייצר כביכול שקט. ילדים מנוכרים נראים למראית עין שלמים ואף מתפקדים מצויין, אך נפשם פנימה שסועה ובהיעדר טיפול השסע הזה ישפיע על עתידם לדראון עולם. 
המחקר הענף בעשרים השנה האחרונות מעיד, כי ילדים שנוכרו מהורה אוהב, מתבגרים להיות בני אדם עם ערך עצמי שברירי, היעדר אמון בעצמם ובעולם, כשל ביצירת מערכות יחסים מייטיבות, חוויית אשמה ובושה מועצמת, הגוררת נטייה לשנאה עצמית, מסוכנות, דיכאון ואף אובדנות. והגרוע מכל, 50% מהילדים הללו ישחזרו את חוויית הניכור בהורותם לדור הבא.
במובנים הללו, תיקי ניכור הינם תיקי הגנה על הילד ועל החברה!  בדומה ליתר תיקי אלימות במשפחה.

אז ביום האהבה הזה, בואו נאהב את הילדים שלנו יותר מאשר נשנא זה את זה. בואו נאפשר להם לאהוב את הדמויות המשמעותיות ביותר בחייהם, אמא ואבא, גם כשאלה בחרו להיפרד.
בואו נציל את נפשם מ״בחירות״ הרסניות, שיעצבו את גורלם. 
אהבה זו לא רק זכות, אהבה היא צורך קיומי של כולנו! בואו נעשה כל שביכולתנו לאפשר לילדינו לאהוב ולחוות אהבה.


טור הדעה בגלובס: האם קטין זכאי להתגרש מהוריו?